De doelstelling van mij, toen ik hierheen kwam, was het opzetten van kwalitatief onderwijs dat ervoor zou zorgen dat de kinderen uit kansarme gezinnen een kans krijgen op een betere toekomst. Die doelstelling is nog steeds niet veranderd.
Mijn inzicht en kennis over de problemen die daarbij komen kijken zijn wel veranderd. Het lijkt zo simpel, zorg dat de arme kinderen hetzelfde onderwijs krijgen als de rijke kinderen en de problemen zijn opgelost. Helaas, was het maar zo makkelijk.
We hebben de eerste jaren vooral onze energie moeten steken in het uitleggen aan de ouders waarom het zo belangrijk is dat hun kinderen moeten studeren. Dat zag, zeker in het begin, vrijwel geen enkele ouder zitten. Kinderen moeten eten, dus is het niet meer dan normaal dat ze daarvoor werken. Dat gaat niet als ze naar school gaan.
We hebben het geluk gehad dat in diezelfde periode ook de regering veel aandacht bestede aan kinderarbeid. Dat heeft er mede voor gezorgd dat het nu als een schande wordt gezien dat je je kinderen laat werken. Dat betekent dat je er zelf niet voor kunt zorgen.
Volgende stap was en is het duidelijk maken dat niet alleen de school verantwoordelijk is voor de opleiding van hun kinderen. Dat zonder hun hulp hun kinderen nooit voldoende kennis opdoen. Dat gaat goed, al hebben we nog steeds bijscholingsprogramma’s nodig en extra hulp bij het maken van huiswerk.
Beetje bij beetje hebben we ook het niveau van het onderwijs verhoogd. Betere studieboeken, beter opgeleide leerkrachten, betere communicatie, meer discipline en goede toetsen. Dat heeft ervoor gezorgd dat we nu tegen het volgende probleem aan lopen.
De kennis van de ouders. We leggen nu veel nadruk op begrijpend lezen, maar komen tot de conclusie dat een heel groot gedeelte van de ouders er zelf helemaal niets van begrijpt. Dat levert dikke problemen op. Veel ouders voelen het als een schande om toe te geven dat ze de opdrachten niet begrijpen.
Gevolg daarvan is dat ze de kinderen naar school sturen zonder dat ze hun huiswerk gemaakt hebben. Daarop krijg ik van de leerkrachten de klachten dat de kinderen geen hulp krijgen van hun ouders.
We gaan nu proberen om de relatie ouder, kind en leerkracht zo te krijgen dat ze open en eerlijk met elkaar kunnen praten over de problemen die ze ondervinden met het onderwijs. Zodat we samen aan een oplossing kunnen werken. Dat zal veel energie en toewijding van de leerkracht vragen. We zijn reuze benieuwd of we dit ook onder controle krijgen.