MDO Bericht uit Colombia: Plannen voor het nieuwe schooljaar.

deel bericht:

Als het goed is dan moeten we klaar zijn voor de volgende stap. We hebben jaren dag in en dag uit gecommuniceerd met de ouders waarom het belangrijk is dat hun kinderen naar school gaan. In Colombia gaat nog steeds 24% van de kinderen niet naar de school. Volgens de gegevens van onze gemeente is dat in San Bernardo minder dan 4%.

Met dit resultaat kunnen we zeggen dat deze missie geslaagd is. We hebben het afgelopen jaar ook grote stappen gezet in de kwaliteit van ons onderwijs. We zijn nu twee jaar intensief bezig met begrijpend lezen. Daar was in het begin veel weerstand tegen. Dat kwam vooral omdat de meeste ouders zelf moesten bekennen dat ze er niets van begrepen.

Dat is nog steeds zo. Maar we zijn nu wel zover dat ze trots zijn dat hun kind meer weet dan zijzelf. Het heeft er ook voor gezorgd dat we veel ouders hebben die nu net zo hard studeren als hun kind. Veel ouders hebben er moeite mee om hun kind naar iemand anders te sturen die hen wel kan helpen met het huiswerk.

Maar we hebben er ook veel problemen bij gekregen. Problemen die elke dag terug blijven komen en die we op moeten zien te lossen. De kinderen missen nog veel te veel lessen. Door ziekte, maar ook door het weer. Het grootste deel van het schooljaar is het hier regentijd. Als het hier regent, dan ligt alles stil. Dan blijft de helft van onze leerlingen thuis.

We hebben ook nog teveel ouders die naar de school komen omdat we dat verplicht hebben. Die overal mee akkoord gaan en die een groot deel daarvan vergeten zijn als ze de schoolpoort gepasseerd zijn. Dat willen we gaan veranderen het komend schooljaar.

We willen met elke leerling en hun ouders afspraken maken. Afspraken wat er moet verbeteren met de studieresultaten van hun kind en hoe we dat willen gaan doen. Individueel en niet meer in groepsverband. Dat gaat een enorme opgave worden. Dat kennen ze niet in Colombia. Dat doet hier geen enkele school.

Dat kan alleen met gemotiveerde leerkrachten en dat gaat nog een hele mooie opdracht voor mij worden. Ik zal veel tijd moeten investeren om uit te leggen waarom dit belangrijk is voor de leerling maar ook voor hun zelf. We zijn er de afgelopen maanden al volop mee bezig geweest. Nu is het tijd om alles definitief te maken. De leerkrachten zijn gelukkig heel erg positief. Ze zijn er allemaal van overtuigd dat deze plannen het niveau van ons onderwijs behoorlijk zullen verbeteren.