MDO Bericht uit Colombia: Abel

deel bericht:

Hieronder een plan van aanpak van onze leerkracht uit de vierde klas voor Abel. Hij en zijn familie zijn in ons dorp komen wonen omdat we hier voor elkaar zorgen, maar Abel heeft wel een grote leerachterstand.

Hartelijke groeten, schrijft juf Yeisa Correa, uit de vierde klas van de basisschool van de Liceo San Bernardo School.

In dit schooljaar 2025 ontvang ik het kind Abel José Valdés Rivera, die op de Liceo-school in de vierde klas van de basisschool zit. Abel is 12 jaar oud en woont momenteel met zijn moeder en broers in de wijk La Amistad van de gemeente San Bernardo del Viento. Abel en zijn gezin hebben beperkte financiële middelen, daarom ontvangt hij een studiebeurs van de school.

De voorgaande academiejaren bracht hij door op een school in de stad Atlántico en door een verandering van woonplaats kwam hij naar San Bernardo del Viento en kwam daarom naar onze school.

Abel kwam een paar weken nadat we met de lessen waren begonnen, meedoen, dus hij moest op de hoogte gebracht worden van de onderwerpen en activiteiten die we al hadden behandeld. Het is belangrijk om te benadrukken dat hij zich op de juiste manier heeft aangepast aan zijn medeleerlingen. Hij is een vriendelijk kind, hij is geïnteresseerd in de activiteiten die in de klas moeten worden gedaan, hij stelt vragen over de gegeven onderwerpen en neemt actief deel aan de lessen.

Bij het afnemen van een kennistest blijkt dat Abel problemen heeft met lezen, schrijven en rekenen. Daar hebben we samen een plan van aanpak voor gemaakt dat moet leiden tot verbetering van zijn schoolprestaties.

De moeder heeft toegezegd dat ze haar kind actief bij zal staan en hem zal blijven motiveren om al zijn huiswerk zo goed mogelijk af te maken.

We hebben op 31 januari alle afspraken gezamenlijk ondertekend. Zo gaan we proberen om Abel de kennis bij te brengen die noodzakelijk is voor het behalen van de vierde klas.

De jongen Abel heeft problemen met: handschrift, spelling, vloeiend lezen en het oplossen van problemen waarbij gebruik wordt gemaakt van wiskundige bewerkingen (vermenigvuldigingen).

De afspraken die zijn gemaakt met de ouder, het kind Abel en het gezelschap van de leraar zijn de volgende: Oefen het dicteren – transcriptie om hun handschrift en spelling te verbeteren, oefen voorlezen en oefen de tafels van vermenigvuldiging.

Op dezelfde manier zal de volgende methodologie worden gebruikt: primer voor begrijpend lezen, dagelijks lezen in de klas, vraag-antwoord van tafels van vermenigvuldiging (problemen).

De afspraken die zijn gemaakt met het kind, de leerkracht en de ouder zijn bedoeld om hun sterke punten te benadrukken om de zwakke punten die zij met zich meebrengen te minimaliseren en zo de voorgestelde doelstellingen van groep vier te kunnen verwezenlijken.

Het is belangrijk om te benadrukken dat sommige van de voorgestelde toezeggingen al zijn verbeterd, het kind Abel leest nu iets vloeiender en heeft de tafels van vermenigvuldiging al geleerd. Om deze reden wordt de voorgestelde methodologie nog steeds gebruikt om de moeilijkheden in dit schooljaar te bereiken en te overwinnen.

Yeisa Correa

Leraar van het 4e leerjaar

 

Que el niño Abel alcance los logros necesarios para el grado cuarto de básica primaria.

El niño Abel presenta dificultades en: caligrafía, ortografía, fluidez en la lectura y resolución de problemas donde impliquen la utilización de la operación matemática (multiplicaciones).

Los compromisos que se realizaron con el padre de familia, el niño Abel y compañía del docente son las siguientes: Practicar dictado – transcripción con el fin de mejorar sus caligrafía y ortografía, practicar lectura en voz alta y practicar las tablas de multiplicar.

Así mismo, se utilizará la siguiente metodología: cartilla de comprensión lectora, lectura diaria en clase, pregunta- respuesta de las tablas de multiplicar (problemas).

Los compromisos creados con el niño, docente y padre de familia son el fin de destacar sus fortalezas para minimizar las debilidades que presenta y así poder cumplir con los objetivos propuestos del grado 4°.

Es importante destacar que una parte de los compromisos propuestos se han mejorado, el niño Abel ya lee con un poco más de fluidez y ya se aprendió las tablas de multiplicar. Por tal razón, se siguen utilizando la metodología propuesta para alcanzar y superar las dificultades en este periodo académico.

Yeisa Correa

Docente de 4°