Het schooljaar zit erop.

We hebben de afgelopen week de eindexamens gehouden en de resultaten geƫvalueerd.

De leerkrachten hebben zelf de eindexamens afgenomen en ik ben er tevreden over. Dat was vorig jaar anders. Ik heb ze altijd zelf afgenomen maar we gaan stug door om ze minder afhankelijk van mij te maken. Dat betekend dat ze eerlijke examens af moeten nemen. Examens die zekerheid geven dat de kinderen voldoende geprepareerd aan het volgend schooljaar beginnen. Dat is zeker gelukt met groep 2,3 en 5. Met de eerste klas ben ik minder tevreden maar deze leerkracht heeft heel veel ellende met haar zoon meegemaakt afgelopen jaar. Dus dat moet volgend jaar beter gaan.

De leerkracht van groep 4 heeft heel veel potentie maar kan niet echt met de vrijheid omgaan die ze heeft gekregen sinds ik niet meer de hele dag over haar schouders meekijk. Daar hebben we een goed gesprek mee gehad en ze heeft aangegeven dat ze het begrijpt en gaat veranderen.

De leerkracht van groep 5 is al een maand of 6 thuis. Ze is in verwachting en heeft daarbij een heleboel problemen. Ze heeft al een invalide dochter en doet er alles aan om dit de tweede keer te voorkomen. Ze heeft echter een uitstekende vervanger geregeld. Het is een broer van haar en die is zo goed dat ik er een hekel aan heb als hij zou vertrekken. Die moeten we als vaste vervanger zien te regelen.

Het zakkingspercentage ligt hoog dit jaar. We hadden in de 5 klassen van de lagere school samen 82 leerlingen en daar zijn er 11 definitief van blijven zitten. 8 kinderen krijgen over 4 weken nog een herexamen. Als deze zich niet duidelijk verbeterd hebben gaan ook die niet over. We zijn blij dat de leerkrachten, ouders en kinderen inzien dat blijven zitten geen schande is maar juist beter is voor de ontwikkeling van het kind. We weten dat niet alle ouders hier het mee eens zullen zijn en hun kind naar een andere school gaan sturen maar dit nemen we voor lief. De kwaliteit is het belangrijkste.

We hebben samen met de leerkrachten een open en constructieve vergadering gehad over het afgelopen schooljaar. Daarbij hebben we alle problemen constructief kunnen bespreken. Dat is nieuw. In het verleden waren er altijd 2 werelden. Wat er gezegd werd en wat er gedaan werd. Daar zijn we een heel eind van af maar ik weet dat ik er kort boven op zal moet blijven zitten om dit verder te verbeteren.

Bij de planning voor het volgende schooljaar is er voor de leerkrachten een nieuwe ervaring opgetreden. Dit is namelijk de eerste keer dat ik compleet mijn mond dicht gehouden heb. De afgelopen schooljaren kwam 90% van de ideeƫn van mij. Die werden vrijwel altijd volledig overgenomen. Vervolgens kon ik er het hele jaar achter aan of ze ook wel uitgevoerd werden. Dat gaan we vanaf nu dus veranderen. Het enige wat ik aangegeven heb is, dat we in elke klas minimaal 15 leerlingen willen waarvan een derde uit de sloppenwijken moet komen.

Dus de planning voor het volgend schooljaar zal ik aan jullie ongeveer half december doorgeven. De leerkrachten hebben aangegeven dat ze die begin december aan zouden leveren. Daarna gaan we samen in discussie wat wel kan en wat niet kan. Ik heb er vertrouwen in dat dit goed gaat komen maar ben wel gruwelijk nieuwsgierig met wat voor voorstellen ze gaan komen.

Wij willen alle sponsoren heel hartelijk bedanken voor hun hulp het afgelopen schooljaar. Mede dank zij jullie staat er een steeds beter wordende school. We hebben veel gedaan we willen nog heel veel meer doen. Daarom hopen we van harte dat we ook het volgende schooljaar op jullie hulp mogen rekenen.

Nogmaals heel hartelijk bedankt namens de leerkrachten, kinderen en ouders van Liceo San Bernardo del Viento