In mijn vorige leven in Nederland was ik eigenaar van een supermarkt. We zijn daar best succesvol mee geweest. Toen ik deze supermarkt verkocht hadden we ruim 80 medewerkers. Dat is alweer dik 20 jaar geleden. Maar ik ben best wel trots dat ik 20 jaar na deze datum nog regelmatig contact heb met oud medewerkers.
Een belangrijke reden daarvoor is dat we altijd geprobeerd hebben om de 60/40 reden overeind te houden. 60% motivatie omdat je het werk leuk vind en 40% voor het geld dat je elke maand op je rekening krijgt bijgeschreven.
Nu we goed opgeleide leerkrachten hebben op de school liep ik al een tijdje met het idee rond om te bekijken of we dit ook op onze school gerealiseerd kunnen krijgen. Het afgelopen halfjaar heb ik alle denkbare voordelen en te verwachte problemen op papier gezet.
Ik kan je vertellen dat ik al heel wat pagina’s vol heb geschreven. De reden. Niemand werkt hier voor plezier. De enige reden is om te overleven. Er moet geld op de plank komen om eten te kopen. Plezier in het werk betekend hier dat ze geld krijgen voor iets wat ze niet gedaan hebben.
Er is hier helemaal niemand die bij een schoolkeuze denkt, welk beroep zou ik later graag willen uitoefenen omdat ik het leuk vind. Deze keuze wordt voor het overgrote deel bepaald door het salaris wat er aan dit beroep vast zit. De schoolkeuze van vrijwel elk kind in Colombia wordt bepaald door anderen niet door het kind.
Onze leerkrachten doen hun werk met plezier zolang ze op hun manier om kunnen gaan met de kinderen. Ze houden van hun leerlingen en ze doen hun best om als tweede moeder te functioneren. Ze letten op de persoonlijke verzorging en houden hun gezondheid in de gaten. Ze zoeken de confrontatie met de ouders als ze vinden dat het kind verwaarloost wordt thuis.
De leerlingen hebben studieboeken en de leerkrachten doen hun best om ze alle lesstof bij te brengen. Dit komt vooral door de kennistesten die we vier keer per jaar afnemen. Zonder deze testen zouden de studieresultaten een stuk lager zijn. De leerkrachten weten dat ze iets uit te leggen hebben als de resultaten slecht zijn. De resultaten zijn voldoende maar we willen meer.
Willen we betere studieresultaten dan moeten we een nieuwe manier van werken erin zien te krijgen. Die manier van werken moet er wel toe leiden dat de leerkrachten in zien dat dit in leven veranderd. Dat ze meer waardering krijgen en daardoor ook meer inkomen. Dat wordt een mooie uitdaging voor het nieuwe jaar.