Afgelopen schooljaar hebben we een oorlog ontketend met de leerkrachten en de ouders, door vol in te zetten op begrijpend lezen. Bij de eerste afname van de testen op de kennis van begrijpend lezen zakte 85% van onze leerlingen voor de examens. Dat was voor mij onacceptabel en dat was het begin van heel veel problemen.
Doordat ook enkele leerkrachten het niet met mij eens waren, verergerde ook de reacties van de ouders. Dat werd ook ingegeven doordat de meeste ouders niet in staat waren om hun kinderen te helpen bij hun huiswerk, omdat ze zelf ook de opdrachten niet begrepen.
Maar ik ben er compleet van overtuigd dat als je uit de spiraal van armoede wil komen, je jouw problemen zal moeten oplossen. Dan is het mooi dat je weet wat het probleem is, maar als je de kennis niet hebt om het probleem op te lossen gaat de armoede nooit minder worden.
Door de problemen van afgelopen jaar hebben we drie leerkrachten moeten vervangen en zijn we veel leerlingen kwijtgeraakt. Dat was de consequentie ervan om toch vol in te zetten op het verbeteren van begrijpend lezen voor onze leerlingen.
Dit jaar werken we met leerkrachten die volledig achter de nieuwe manier van lesgeven staan. Ook de ouders staan achter de lesstof. Vanaf januari hebben we nieuwe studieboeken die volledig gaan over begrijpend lezen in de vakken Spaans, mathematica sociales en natuur.
We hebben twee weken geleden de eerste examens afgenomen en vorige week de uitslagen binnengekregen. De resultaten waren fantastisch. 80% van de leerlingen is geslaagd. Dat hadden we alleen kunnen dromen. Ik heb meteen de leerkrachten gefeliciteerd met hun werk.
Met de ouders hebben we nog wel wat werk, omdat de punten lager waren dan ze gewend waren. Die begrijpen het nog niet als ik zeg dat het mooi is als een kind een probleem begrijpt, maar dat het pas echt mooi wordt als ze het probleem kunnen oplossen. Daar heb ik de afgelopen week heel veel gesprekken over gehad.
We gaan de komende tijd in elke klas voorbeelden van de lesstof uitlichten om het verschil aan te tonen. Zodat ze gaan begrijpen dat het moeilijker is om een probleem op te lossen, dan het alleen aan te tonen. Dat hun kinderen veel grotere mogelijkheden hebben voor een beter leven met deze kennis.
Daar gaan we met heel veel plezier de nodige tijd aan besteden.
In opperste concentratie.
Voorbeelden van mathematica en Spaans.