MDO bericht uit Colombia: Vakken die ze op school zouden moeten onderwijzen

deel bericht:

C:\Users\adria\Downloads\IMG-20240111-WA0000.jpg

Vakken die ze op school zouden moeten onderwijzen.

Het onderwijs voor de kinderen hier kent maar heel weinig diepgang. Dat is een van de problemen voor kinderen die opgroeien in armoede. Voor deze kinderen is het leven heel simpel. De vrije tijd wordt doorgebracht in familiekring en hooguit wat spelen met de directe buren. Sport, spel, recreatie en zulke dingen zijn onbekend voor verreweg het grootste deel van onze leerlingen.

Dat komt ook terug in het onderwijs, waar diepgang zelden aan bod komt. Daarom hebben we voor dit jaar een aantal thema’s benoemd die we gaan behandelen gedurende dit schooljaar. Om de kinderen en hopelijk ook de ouders duidelijk te maken dat het heel belangrijk is voor hun kind, maar ook voor hen zelf om hier aandacht aan te besteden.

Nutricion. voeding.
Iets wat heel erg belangrijk is, maar vrijwel niemand heeft een idee wat gezonde voeding betekent voor de gezondheid van hun kinderen en de rest van de familie. We zijn nog steeds bezig met ons zaaiproject en gaan hier de komende tijd weer extra aandacht aan geven.

Inteligencia emocional. Emotionele intelligentie.
Een heel belangrijk thema omdat we in een maatschappij leven waarbij emotie heel dikwijls eindigt in geweld. Dit thema gaat heel dikwijls terugkomen in onze lesprogramma’s dit jaar.

Creatividad y innovacion. Creativiteit en vernieuwing.
We willen de kinderen en de ouders door middel van een aantal activiteiten helpen om meer ideeën op te doen hoe ze met weinig middelen hele leuke dingen voor het gezin kunnen doen. Zo hopen we de televisie iets minder belangrijk te maken.

Convivencia y valores. Samenleving en waarden.
Samenwerking en vrijwilligerswerk bestaat hier vrijwel niet, omdat iedereen op zijn manier bezig is met overleven. We gaan een aantal thema’s uitwerken voor de kinderen en hun ouders waarin duidelijk wordt dat ze samen makkelijker problemen op kunnen lossen en zo hun leven maar ook dat van anderen kunnen verbeteren.

Oratoria. Welsprekendheid.
We gaan thematisch het belang van een goede uitleg duidelijk maken aan de kinderen, maar ook aan de ouders. We gaan de kinderen frequent hun mening en hun ideeën laten geven voor de klas.

Ventas. Verkopen.
In een informele samenleving waar vrijwel iedereen leeft van inkoop en verkoop, is de basis heel gezond hier. Toch heeft vrijwel iedereen met regelmaat last van financiële problemen. Dat geeft aan dat ook dit thema belangrijk is.

Meditación y felicidad. Meditatie en vreugde.
De kinderen beseffen amper wat ze zelf kunnen bijdragen aan hun vreugde en die van anderen. Daar gaan we het komende schooljaar extra aandacht aan besteden.

Inteligencia financiera. Financieel intelligentie.
Dat is iets wat in het dorp niet bestaat. Ze leven van dag tot dag en daarom is het heel hard nodig dat we hier meer aandacht aan geven. Hopelijk kunnen we iets bedenken waarbij we ook de ouders kunnen betrekken.

We moeten nog bekijken in hoeverre we deze thema’s kunnen koppelen aan de studieboeken, maar we willen ze wel allemaal behandeld hebben dit schooljaar. Dit zal niet meteen allemaal goed gaan, maar met een goede evaluatie en goed archief zijn we ervan overtuigd dat we zo ons onderwijs kunnen verbeteren.