Onze leerkracht in de tweede klas is een interessant project gestart met begrijpend lezen. In de klas zitten kinderen van zes jaar en die zijn niet bepaald gemotiveerd om te lezen. Heel veel van de leerlingen komen op onze school voor het eerst in hun leven in aanraking met papier. Er zijn hier geen folders en boeken en kranten zijn een echte zeldzaamheid.
We hebben hier een bibliotheek die gesponsord wordt door Japan. Die heeft best een redelijk aanbod in boeken, maar die moeten meestal afgestoft worden. We zijn de enige school die met de leerlingen de bibliotheek bezoeken. Daar krijgen de kinderen uitgebreide uitleg over de diverse soorten boeken en waarom ze zo belangrijk zijn.
Maar tot nu toe kregen we niet echt het idee dat dit ervoor zorgde dat de kinderen gingen lezen. Als ze al geen motivatie hebben om te lezen, dan zal begrijpend lezen nog veel moeilijker zijn. We hebben daarom met de leerkrachten afgesproken dat iedereen een project opstart waarmee lezen gemotiveerd wordt bij de leerlingen.
De leerkracht van de tweede klas heeft vorige week haar project afgerond en de kinderen waren zeer enthousiast. Ze hebben samen handpoppen gemaakt.
De basis is gebreid door een paar ouders die deze in een dag hadden gemaakt. Daarvoor hoef je hier niet te zoeken. Vrijwel iedereen hier kan zelf kleren maken.
Het maken was al een feest op zich omdat de kinderen zo gemotiveerd werden om creatief te zijn. Ik heb wat foto’s bijgevoegd. Er zaten hele leuke creaties bij.
Vervolgens moesten de kinderen een verhaal lezen met de opdracht om elke verhaal met zijn drieën door middel van de handpoppen door te vertellen aan de andere kinderen. Dat betekende dat ze het uit te beelden verhaal heel goed moesten lezen, omdat ze elk een andere persoon moesten uitbeelden.
De kinderen vonden het geweldig en ze hadden het grootste plezier onderling. Er werd heel intensief gelezen, omdat ze een eervolle vermelding kregen als ze het verhaal zo uit konden beelden dat de anderen kinderen het begrepen. Het is de bedoeling dat we de handpoppen nog een tijdje gaan gebruiken en tegelijkertijd gaan kijken of het de kinderen motiveerde om meer te gaan lezen.
Ik ben trots op onze leerkracht die dit bedacht heeft en heb er haar uitgebreid mee gefeliciteerd. Die is voorlopig super gemotiveerd.