MDO bericht uit Colombia: Stap voor stap

deel bericht:

Er gaat het nodige veranderen in het nieuwe schooljaar. Dat is een gevolg van de stappen die we dit jaar gemaakt hebben. Deze veranderingen waren mogelijk omdat ons oude schoolhoofd zich heeft teruggetrokken van de school. Dat opende de weg voor de nodige veranderingen. We zijn begonnen met het onderwijzen van onze allerkleinste kinderen. We hebben ze geselecteerd op leeftijd. De kinderen van twee en drie jaar hebben een eigen lokaal en daar beginnen we met kleuren , tekenen, plakken en ook het schrijven van de eerste letters en cijfers. Elk kind heeft ook haar eigen boek.

C:\Users\adria\Downloads\IMG-20230927-WA0028.jpeg

Daarna hebben we de leeftijdsgroep van vier jaar. Deze kinderen leren in dit jaar lezen. Elk kind heeft zijn eigen boek en hierin worden behalve de letters ook de eerste combinaties van woorden aangeleerd. In de video ziet U hoe een kind van vier jaar haar eerste woorden leest.

In de leeftijd van vijf jaar gaan we beginnen met het lezen van zinnen en gaan we werken met cijfers. Dan zitten de kinderen nog steeds op de kleuterschool. In het verleden en op de andere scholen gaan de kinderen op die leeftijd naar de eerste klas.

Dit resultaat hebben we kunnen behalen doordat we gekwalificeerde leerkrachten voor de kinderen hebben staan.

Ook op onze school zitten nu kinderen van vijf jaar in de eerste klas. Maar we weten inmiddels dat het een onmogelijke opgave is voor de leerkracht om de kinderen vanaf vrijwel nul naar begrijpend lezen te krijgen. Met alle gevolgen van dien voor de overige schooljaren. Dit hopen we volgend schooljaar af te bouwen en vanaf dan gaan kinderen naar de eerste klas vanaf hun zesde jaar.

We kunnen deze stappen maken omdat we het vertrouwen van veel ouders hebben. Die begrijpen de reden en staan volledig achter ons. Maar niet bij alle ouders. We hebben helaas ook nog veel ouders die compleet niet begrijpen waar we het over hebben als we dit uit proberen te leggen.

Daar gaat de laatste maanden van dit jaar nog heel veel tijd inzitten. We kunnen de veranderingen niet doorvoeren met ouders die niet achter ons staan. Nu zijn we heel intensief bezig om ouder voor ouder uit te leggen dat we alleen in het belang van hun kind denken. Dat een kind wat voorbereid is met plezier naar school gaat en dat dit in het belang van iedereen is.