MDO Bericht uit Colombia: Voortgang Mateo

deel bericht:

ACADEMISCH VOORTGANGSRAPPORT

Verslag over de studievoortgang behaald in de eerste periode van

MATEO ISAZA TORDECILLA

C:\Users\Usuario\Downloads\WhatsApp Image 2025-03-30 at 1.02.52 PM (1).jpeg

Aan het begin van het jaar ontving ik de 7-jarige Matteo, die al jaren bij ons op school zit, die bij zijn ouders in het dorp Pajonal woont, hij houdt erg van spelen, praten en integreren met zijn klasgenoten, hij is participatief en toont interesse in zijn academische proces.

Ik ontving Matteo ook met een gebrek aan vloeiend lezen, slecht begrijpend lezen, onvoldoende duidelijkheid in het begrijpen van wiskundige problemen.

In de loop van de eerste periode heeft Matteo vooruitgang geboekt in het proces van vloeiend lezen, hij scheidt nu woorden tijdens het schrijven, zijn leesbegrip is verbeterd, hij lost nu aftrekkingen op zonder problemen te hergroeperen, en hij behandelt wiskundige problemen met meer duidelijkheid. We werken aan zijn handschrift en spelling

Aan het einde van de periode heeft hij op alle vakken de overeenkomstige prestaties behaald.

Met de steun van zijn moeder heeft het kind zijn verantwoordelijkheden verbeterd, aangezien hij in het begin zijn studiemateriaal thuis vergat, momenteel vervult het kind elke dag wat hij nodig heeft om de lessen uit te voeren.

ALJADIS BALLESTEROS DIAZ Leraar graad 3

Bijlage academische verplichtingen vanaf het begin van de periode.

ACADEMISCHE AFSPRAKEN

Onderwijs opent deuren waardoor we vooruit kunnen komen en een betere toekomst kunnen opbouwen. Het is belangrijk om te benadrukken dat de kunst van het opvoeden gerelateerd moet zijn aan de gezinsomgeving en de motivatie die aan de leerling wordt gegeven, zodat de leraar op deze manier zijn of haar werk beter kan uitvoeren.

Om kwalitatief goed onderwijs te kunnen bieden, moeten we ons inzetten voor het verbeteren van iedereen als team (school – kinderen – ouders – leraar). Dit zijn onze belangrijkste pijlers om een betere onderwijsdienst te bieden.

Daarom worden er afspraken gemaakt tussen de leerling, de ouder en de leraar om de academische prestaties van de leerling te verbeteren.

Naam student ___MATTEO ISAZA TORDECILLA_____

STERKE PUNTEN:

Hij is een kind dat graag integreert met andere klasgenoten.

Hij neemt graag deel aan lessen.

Toont interesse in hun leerproces.

ZWAKKE PUNTEN:

Onvoldoende leesvaardigheid.

Gebrek aan begrijpend lezen.

Heeft onvoldoende duidelijkheid bij het begrijpen van wiskundige problemen.

Presenteert problemen om aftrekkingen op te lossen door te hergroeperen.

Plakt woorden tijdens het schrijven.

Je moet je handschrift verbeteren.

AFSPRAKEN:

Oefen veel met lezen.

Oefen dagelijks met dicteren.

Werk aan begrijpend lezen en wiskundige problemen.

Bekijk elementaire wiskundige bewerkingen.

Als je om welke reden dan ook de lessen niet kunt bijwonen, moet je op de hoogte blijven van de behandelde onderwerpen.

TE GEBRUIKEN METHODOLOGIE:

Gebruik van begrijpend lezen-primers.

Dagelijks thuis en op school werken met dictaten.

Gebruik lesmateriaal.

Voer oefeningen uit die de ontwikkeling van het geheugen bevorderen, zoals het verzinnen van verhalen en het oplossen van kruiswoordpuzzels.

Oefen de basishandelingen regelmatig.

Lees hardop voor in groepen, vat samen wat er is gelezen, bespreek de inhoud en stel vragen.

Debatten organiseren.

__MATTEO ISAZA____ _________MARIA TORDECILLA__

Handtekening leerling Handtekening ouder

___ALJADIS BALLESTEROS DIAZ___

Ondertekening van het onderwijs

 

INFORME DE AVANCES ACADEMICOS

Informe sobre el avance académico obtenido durante el primer periodo de

MATTEO ISAZA TORDECILLA

C:\Users\Usuario\Downloads\WhatsApp Image 2025-03-30 at 1.02.52 PM (1).jpeg

Al iniciar el año recibí a Matteo de 7 años de edad, quien nos acompaña en la escuela desde años anteriores, que vive con sus padres en la vereda Pajonal, le gusta mucho jugar, dialogar e integrarse con sus compañeritos, es participativo y muestra interés en su proceso académico.

También recibí a Matteo con falta de fluidez en su lectura, poca comprensión lectora, insuficiente claridad en la comprensión de problemas matemáticos, problemas para realizar restas reagrupando, pegaba todas las palabras al escribir y mucho por mejorar en la caligrafía.

En lo transcurrido del primer periodo, Matteo ha avanzado en el proceso de fluidez en su lectura, ya separa las palabras al escribir, su comprensión lectora ha mejorado, ya resuelve sin dificultad, las restas reagrupando, y maneja con más claridad los problemas matemáticos. Estamos trabajando en su caligrafía y ortografía

Al finalizar el periodo ha alcanzado los logros correspondientes en todas las materias.

Con el apoyo de su mamita, el niño ha mejorado sus responsabilidades, ya que al inicio olvidaba en casa los materiales de estudio, actualmente el niño lleva a diario lo necesario para desarrollar las clases.

ALJADIS BALLESTEROS DIAZ Docente grado 3

Anexo compromisos académicos de principio del periodo.

COMPROMISOS ACADEMICO

La educación abre puertas que nos permiten avanzar y construir un mejor futuro, es importante destacar que, el arte de educar debe estar relacionado con el entorno familiar y la motivación que se le brinda al estudiante, para que, de esta forma, el docente desempeñe mejor su labor. Para tener una educación de calidad debemos comprometernos en mejorar todos como equipo (escuela- niños- padres – docente) siendo ellos nuestros pilares principales para brindar un mejor servicio educativo

Es por ello que se crean compromisos entre el estudiante, el padre de familia y el docente en pro de mejorar el rendimiento académico del estudiante.

Nombre del estudiante ___MATTEO ISAZA TORDECILLA_____

Edad __7___ Grado: _3___ Año escolar ___2.025_____

FORTALEZAS:

  • Es un niño que le gusta integrarse con los demás compañeritos.
  • Le gusta participar en clases.
  • Muestra interés en su proceso de aprendizaje.

DEBILIDADES:

  • Le falta fluidez en la lectura.
  • Le falta comprensión lectora.
  • No tiene suficiente claridad en la comprensión de problemas matemáticos.
  • Presenta problemas para resolver restas reagrupando.
  • Pega palabras al escribir.
  • Debe mejorar su caligrafía.

COMPROMISOS:

  • Practicar mucha lectura.
  • Practicar dictado diariamente.
  • Trabajar en la comprensión lectora y de problemas matemáticos.
  • Repasar operaciones básicas de las matemáticas.
  • Si por algún motivo no puede asistir a clases, debe colocarse al día con los temas vistos.

METODOLOGIA A UTILIZAR:

  • Utilización de cartillas de comprensión lectora.
  • Trabajar dictados diariamente en casa y en la escuela.
  • Utilizar material didáctico.
  • Realizar ejercicios que ayuden al desarrollo de la memoria como es inventar historias, resolver crucigramas, entre otros.
  • Practicar operaciones básicas con frecuencia.
  • Realizar lecturas en voz alta en grupos, realizar resumen de lo leído, discutir el contenido y realizar preguntas.
  • Organizar debates.

__MATTEO ISAZA_______ _________MARIA TORDECILLA__

Firma estudiante Firma padre de familia

___ALJADIS BALLESTEROS DIAZ___

Firma docente