MDO Bericht uit Colombia: Werkplan kleuterschool

deel bericht:

In Colombia is werk hebben belangrijker dan een woning. Wonen kun je overal, al is het onder een paar zinkplaten. Werk is iets anders. Een vaste baan is inkomen en daarmee kun je vrijwel alle problemen oplossen. We hebben nu in alle klassen van de school een werkplan. Helaas kunnen we niet het salaris betalen wat een leerkracht hier verdiend en daarom hebben we best veel verloop. Met het werkplan kunnen we probleemloos een nieuwe leerkracht aannemen zonder dat het ten koste gaat van de kwaliteit van het onderwijs.

Werkplan kleuterschool.

Het volgende onderwerp in dit werkplan heeft doelstellingen die naar behoren zullen worden bereikt naarmate elk onderwerp in de klas wordt uitgewerkt.

  • Het kind begeleiden bij het opbouwen van zijn of haar eigen kennis.
  • Lacunes of zwakke punten in het onderwijs -/leerproces aanvullen.
  • De vaardigheden en talenten van het kind verbeteren aan de hand van het gegeven onderwerp.
  • Het ontwikkelingsproces van het kind faciliteren op het gebied van sensomotorische ontwikkeling, speelse en esthetische expressie, sportieve en artistieke initiatie, sociaal-affectieve groei en ethische waarden.
  • De creatieve verbeelding, vormen van persoonlijke expressie en verbale en schriftelijke kennis van het kind stimuleren door middel van speelse activiteiten.
  • Om de zelfontwikkeling van kinderen te stimuleren door middel van spel, verhalen en afbeeldingen, zodat ze hun eigen intellectuele groei kunnen stimuleren.
  • Om de autonomie, het zelfvertrouwen en het vermogen van kinderen om zich te verplaatsen in de leerstof of in elke context waarin ze zich bevinden te bevorderen.
  • Om de studiegewoonten van kinderen te stimuleren door middel van leuke werkbladen, dynamiek, tellen en dansen, en zo assertief leren te bereiken in verschillende leerstijlen en typen.
  • Om zowel de fijne als de grove motoriek van onze kinderen te versterken.
  • Om het kennispotentieel van kinderen in alle contexten te bevorderen.

PRE-KINDERSCHOOL

PERIODE I, II, III, IV

VOORSCHRIFT VOOR HET SCHRIJVEN

THEMATISCH ONDERWERPEN

ONDERWERPEN OM AAN TE WERKEN VAN PERIODE I TOT EN MET PERIODE IV

  • Klinkers i, o, u, e, a
  • Voorbereiding van klinkers
  • Voorbereiding van penseelstreken
  • Vrij scheuren
  • Vrij krabbelen
  • Boetseren: tarwebloem en boetseerklei
  • vingerverven
  • Speelse activiteiten: spelletjes, zingen en dansen

PERIODE I, II, III, IV

VOORSCHRIFTEN VOOR DE mathematica.

THEMATISCH ONDERWERPEN

  • Getallen 1, 2, 3, 5, 6, 7, 8, 9
  • Getallen voorbereiden
  • Getallenrelaties – hoeveelheden

KLEUREN:

  • Rood
  • Geel
  • Blauw
  • Groen
  • Paars (violet)
  • Oranje
  • Roze

GEOMETRISCHE VORMEN:

  • Cirkel
  • Driehoek
  • Vierkant
  • Rechthoek

BEGRIPPEN:

  • Omhoog – omlaag
  • Boven – beneden
  • Ver – dichtbij
  • Links – rechts
  • Groot – klein
  • Groot – gemiddeld – klein
  • Dik – dun
  • Dun – dik

Werkplan kleuters

Periode I, II, III, IV

Voorbereiding op schrijven

Thematische gebieden

Onderwerpen om aan te werken van periode I tot en met periode IV

  • Medeklinkers: M, m, P, p, S, s
  • Klinkervoorbereiding
  • Voorbereidende streken
  • Vrije Klinkers: i, o, u, e, a
  • Vrij scheuren
  • Vrij krabbelen
  • Modellering: tarwemeel en boetseerklei
  • Vingerverven
  • Speelse activiteiten: spelletjes, zingen en dansen

Periode I, II, III, IV

Voorbereiding op mathematica

THEMATISCH GEBEIDEN

  • Getallen 1, 2, 3, 5, 6, 7, 8, 9
  • Getallen voorbereiden
  • Getal-hoeveelheidrelaties

KLEUREN:

  • Rood
  • Geel
  • Blauw
  • Groen
  • Paars (violet)
  • Oranje
  • Roze

GEOMETRISCHE VORMEN:

  • Cirkel
  • Driehoek
  • Vierkant
  • Rechthoek

BEGRIPPEN:

  • Omhoog – omlaag
  • Boven – beneden
  • Ver – dichtbij
  • Links – rechts
  • Groot – klein
  • Groot – gemiddeld – klein
  • Dik – dun
  • Dun – dik
  • Gzichtsdelen

Laatste klas kleuterschool.

PERIODE I, II, III, IV

VOORBEREIDING OP HET SCHRIJVEN

THEMATISCH Toepassen

ONDERWERPEN OM AAN TE WERKEN VAN PERIODE I NAAR PERIODE IV

  • Herhaling van klinkers
  • Medeklinkers M m, P p, S s, N n, L, l, T, t, D d, B b, C c, V v
  • Klanken en inverse van klinkers
  • Transcriptie van woorden met elke medeklinker
  • Vorming van woorden met klanken en lezen
  • Dicteren van woorden met elke medeklinker

PERIODE I, II, III, IV

VOORBEREIDING OP DE mathematica

  • Herhaling van de getallen van 0 tot en met 9
  • Getallen 10, 20, 30, 40, 50, 60, 70, 80, 90 en hun Families
  • Getallen tellen
  • Sets (CONCEPT TRANSCRIPT)
  • Types sets (CONCEPT TRANSCRIPT)
  • Setlidmaatschap (CONCEPT TRANSCRIPT)
  • Getal 100

Periode I, II, III, IV

GEÏNTEGREERD

  • Mijn leraar
  • Mijn school en de faciliteiten
  • schoolspullen
  • Mijn huis en de faciliteiten
  • Biologie
  • Mijn menselijk lichaam
    • De delen van mijn lichaam
    • De delen van mijn gezicht

IMG-20250905-WA0006

IMG-20250905-WA0003

IMG-20250905-WA0002

IMG-20250905-WA0035

 

PLAN DE TRABAJO PREESCOLAR

La siguiente temática presentada en este plan de trabajo que está a continuación tiene unos objetivos los que cuales se le darán el debido cumplimiento a medida que se desarrolle cada tema dentro de las aulas de clases.

  • Guiar al niño(a) en la construcción de su propio conocimiento.
  • Fortalecer falencias o debilidades encontradas dentro del proceso de enseñanza/aprendizaje.
  • Potenciar en el niño(a) sus destrezas y habilidades por medio de la temática dada.
  • Favorecer el proceso de maduración del niño(a) en lo sensoriomotor, la manifestación lúdica y estética, iniciación deportiva y artística, el crecimiento socio-afectivo y los valores éticos.
  • Incentivar al niño(a) a través de actividades lúdicas la imaginación creadora, las formas de expresión personal y de conocimiento verbal y grafía.
  • Fomentar en el niño(a)el autodesarrollo a través del juego, cuento, e imágenes para que tengan la capacidad de promover por cuenta propia su crecimiento intelectual.
  • Lograr en los niños(as) su autonomía, seguridad y desenvolvimiento ante la temática o ante cualquier contexto donde se encuentre.
  • Despertar en el niño(a) el hábito por el estudio a través de fichas lúdicas, dinámicas, contas y baile, logrando un aprendizaje asertivo en los diferentes tipos y estilos de aprendizaje.
  • Fortalecer la motricidad tanto fina como gruesa en nuestros niños(as).
  • Promover el potencial de saberes en el niño(a) en todos los contextos.

LICEO SAN BERNARDO

PLAN DE TRABAJO PÁRVULO – PRE – JARDÍN

I, II, III, IV PERIODO

PRE – ESCRITURA

EJES TEMÁTICOS

TEMAS PARA TRABAJAR DESDE EL I PERIODO HASTA IV PERIODO

  • Vocales i, o, u, e, a
  • Aprestamiento de las vocales
  • Trazos de aprestamiento
  • Rasgado libre
  • Garabateo libre
  • Modelado: harina de trigo y plastilina
  • Dactilopintura
  • Actividades lúdicas: cómo juegos, canto y baile

I, II, III, IV PERIODO

PRE – MATEMÁTICAS

EJES TEMÁTICOS

  • Números 1, 2, 3, 5, 6, 7, 8, 9
  • Aprestamiento de los números
  • Relación de números – cantidades
  • COLORES: Rojo
  • Amarillo, azul, verde, morado (violeta), anaranjado, rosado
  • FIGURAS GEOMÉTRICAS: Circulo
  • Triángulo, cuadrado, rectángulo
  • NOCIONES: Arriba – abajo
  • Encima – debajo
  • Lejos – cerca
  • Izquierda – derecha
  • Grande – pequeño
  • Grande – mediano – pequeño
  • Grueso – delgado
  • Flaco – gordo

 

LICEO SAN BERNARDO

PLAN DE TRABAJO DE JARDÍN

I, II, III, IV PERIODO

PRE – ESCRITURA

EJES TEMÁTICOS

TEMAS PARA TRABAJAR DESDE EL I PERIODO HASTA IV PERIODO

  • Vocales i, o, u, e, a
  • Consonantes M m , P p, S s
  • Aprestamiento de las vocales
  • Trazos de aprestamiento
  • Rasgado libre
  • Garabateo libre
  • Modelado: harina de trigo y plastilina
  • Dactilopintura
  • Actividades lúdicas: cómo juegos, canto y baile

I, II, III, IV PERIODO

PRE – MATEMÁTICAS

EJES TEMÁTICOS

  • Números 1, 2, 3, 5, 6, 7, 8, 9
  • Aprestamiento de los números
  • Relación de números – cantidades
  • COLORES: Rojo
  • Amarillo, azul, verde, morado (violeta), anaranjado, rosado
  • FIGURAS GEOMÉTRICAS: Circulo
  • Triángulo, cuadrado, rectángulo
  • NOCIONES: Arriba – abajo
  • Encima – debajo
  • Lejos – cerca
  • Izquierda – derecha
  • Grande – pequeño
  • Grande – mediano – pequeño
  • Grueso – delgado
  • Flaco – gordo
  • Partes de la cara

LICEO SAN BERNARDO

PLAN DE TRABAJO DE TRANSICIÓN

I, II, III, IV PERIODO

PRE – ESCRITURA

EJES TEMÁTICOS

TEMAS PARA TRABAJAR DESDE EL I PERIODO HASTA IV PERIODO

  • Repaso de las vocales
  • Consonantes M m, P p, S s, N n, L, l, T,t, D d, B b, C c, V v
  • Sonidos e inversos de las mismas
  • Transcripción de palabras con cada consonante
  • Formación de palabras con los sonidos y lectura
  • Dictado de palabras con cada consonante

I, II, III, IV PERIODO

PRE – MATEMÁTICAS

  • Repaso de los números del 0 al 9
  • Número 10, 20, 30, 40, 50, 60, 70, 80, 90, y sus familias
  • Conteo de números
  • Conjunto (TRANSCRIPCIÓN DE CONCEPTO)
  • Tipos de conjuntos (TRANSCRIPCIÓN DE CONCEPTO)
  • Pertenencia de conjuntos (TRANSCRIPCIÓN DE CONCEPTO)
  • Número 100

I, II, III, IV PERIODO

INTEGRADO

  • Mi profesora
  • Mi escuela y sus dependencias
  • Útiles escolares
  • Mi casa y sus dependencias
  • SOCIO NATURALES
  • Mi cuerpo humano
  • Partes de mi cuerpo
  • Partes de la cara