Na de vergaderingen met de leerkrachten en de ouders was er heel veel onrust.
Ik kan het wel begrijpen.
We hebben veel kinderen op onze school die een bijproduct zijn van de overlevingsdrang van veel vrouwen.
Vrouwen die in de noodzaak van een dak boven het hoofd, eten en kleren, het slachtoffer worden van mannen zonder normen en waarden. Deze kinderen moeten opgroeien zonder vader en met een moeder die nog meer moeite moet doen om te overleven.
Iedereen wil deze kinderen beschermen en dat is goed. Maar het is niet goed als dit ten koste gaat van de opleiding.
Dat besef was er niet voldoende bij iedereen, maar de kennistesten hebben duidelijk gemaakt dat we wel degelijk een probleem hebben.
Ik heb er nogal wat energie in moeten stoppen om aan te geven dat hardere eisen aan deze kinderen geen straf zijn, maar het begin van een kans op een beter leven.
De leerkrachten hebben de afgelopen weken al deze moeders met hun kind op de school uitgenodigd. Daarbij hebben ze in alle rust uit kunnen leggen waarom het belangrijk is dat de kinderen hun huiswerk maken en elke dag naar de school komen.
Daarbij zijn ook afspraken gemaakt die op papier zijn vastgelegd, zodat we terug kunnen vallen op de gemaakte afspraken. Nu moeten we gaan kijken hoe de afspraken nageleefd worden en of ze ook tot een betere opleiding leiden.
Dat is iets waarbij de leerkrachten veel hulp nodig zullen hebben. We zijn nu aan het voorstellen om alles gezamenlijk als groep te doen zodat we samen kunnen leren van wat er goed en fout gaat.
De meeste van deze kinderen leven veel op de straat en die krijg je niet makkelijk aan het studeren.
Maar we gaan er voor met ons allen. We gaan niets forceren, maar willen een manier zien te vinden waarmee we structureel de problemen aan kunnen pakken en op kunnen lossen.
Shairel

Shairel is één van de meer dan 30 kinderen die met hun moeder een gesprek hebben gehad op onze school.
Shairel weet nu dat de school het nooit gaat accepteren dat zij overgaat als haar studieresultaten niet verbeteren.
Zij heeft afgesproken met de leerkracht dat ze zich beter gaat gedragen op de school en dat zij meer tijd gaat besteden aan lezen aan schrijven.
Zij maakt ook de afspraak dat ze naar haar moeder luistert als ze gevraagd wordt om aan haar huiswerk te beginnen.
De moeder heeft met de leerkracht afgesproken dat ze elke dag controleert of haar dochter haar huiswerk gemaakt heeft.
Zij heeft ook de afspraak gemaakt dat ze haar helpt als het nodig is.
We hebben met de leerkrachten de afspraak gemaakt dat ze actief gaan volgen of dat de resultaten van de uitgenodigde kinderen gaan verbeteren.
We hebben ook de afspraak met moeder en leerling gemaakt dat ze weer op de school mogen verschijnen als ze hun afspraken nakomen.
Dit gaat nog kruim kosten voor alle betrokkenen. Maar van de andere kant hebben we nu een mooie uitdaging om ons onderwijs nog verder te verbeteren.