Ouders

We hebben afgelopen week doorgebracht in het dorp. Buiten de voorbereiding van de vernieuwing van het dak hebben we de nodige vergaderingen gehad op de school. De leerkrachten hebben behalve het blog een behoorlijk aantal aanpassingen in de organisatie van de school doorgevoerd.

Elke leerkracht heeft nu een verantwoordelijkheid in de organisatie. Nakomen van de lesuren, communicatie op onze school, het innen van uitstaande schulden, organisatie van de tussen en eindexamens en de organisatie van activiteiten die de kennis van de leerlingen op een andere manier ontwikkelen. Dat zijn de belangrijkste acties die ze onderling verdeeld hebben. Het mooie hier is wel dat, als er iets op papier is afgesproken, ze er meteen met volle bak ingaan. Dat levert de nodige problemen op bij de ouders en de leerlingen. De realisering van de lesuren bijvoorbeeld.

Het op tijd op school zijn is al 8 jaar een gevecht en ze willen daar nu een eind aanmaken. Elke leerling die niet om 6.25 uur op school is die kan het eerste lesuur buiten wachten totdat ze in het tweede lesuur in kunnen stromen. Daar zijn een hele rits ouders het compleet niet mee eens. Het innen van uitstaande schulden is een ander heet hangijzer. De ouders hebben een miljoen excuses om iets niet te kunnen betalen.

Daarom wilden de leerkrachten een ingelaste vergadering met alle ouders waarbij ik de noodzaak en het belang van de door hun ingevoerde veranderingen moest uitleggen. Daar wil ik me met alle plezier voor laten gebruiken. Vrijwel alle ouders waren aanwezig en ik heb ze allemaal nog maar eens het belang van onderwijs op hun hart gedrukt. Ik heb ze ook verteld dat ouders die achter dit onderwijs staan al onze hulp mogen verwachten. Dat dit alleen kan met discipline en motivatie. Dat dit geld voor iedereen, ouders, kinderen en leerkrachten.

Ik heb ook duidelijk gemaakt dat iedereen die denkt dat deze regels alleen voor anderen zijn serieuze problemen gaan krijgen. Toen ik dat zei wist ik al dat we hiermee nog niet klaar zijn. Gelukkig staat het grootste gedeelte van de ouders achter de voorstellen. Anders hadden we die nooit in kunnen voeren. Maar het zijn de ouders en de kinderen die in de echte armoede leven die de grootste moeite zullen hebben om de voorstellen na te komen. Het is echter ook zo dat zij goed onderwijs het meeste nodig hebben.

Het is hun enige kans om uit deze armoede te komen.

Adriaan


error: Content is beveiligd